Herkent u dit?

1. Weerstanden als: Ik wil best, maar…..
mijn collega’s zijn nog niet zover
we hebben geen tijd vanwege andere prioriteiten
dan moeten ze mij eerste een vertellen wat wij dan nu niet goed doen
we doen dit eigenlijk al op een andere manier
dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen

2. De medewerkers in deze organisatie vinden het management onduidelijk over wat zou moeten veranderen

3. Het management begrijpt de samenhang van onze afdelingen onvoldoende. Hoe we béter op elkaar kunnen aansluiten

4. Gebrek aan discipline. Te weinig vertrouwen in afspraken over aanwezigheid, levertijden e.d

5. De leidinggevenden hier zijn niet in staat visie en beleid op hun mensen over te brengen. Laat staan hun persoonlijke ambitie!

Voorstellen voor verbeteringen komen in vele soorten en maten: van het inrichten van organisaties tot het ontwikkelen van mensen en van het implementeren van een ICT-systeem tot het regisseren van een netwerkgemeenschap. Wat ze gemeenschappelijk hebben: de verbeteringen gaan niet altijd vanzelf en zeker niet altijd de kant op die je graag had gewild.

Het is te traditioneel gedacht dat veranderingen maar eens in de paar jaar voorkomen en dat je daar een specialist bijhaalt als verandermanager. In de meeste organisaties gaat dit nog maar zelden op. Het managen van verandering is maar moeilijk te scheiden van het managen van mensen, prestaties en processen. Daarmee is het management van veranderen ook een vak van managers en medewerkers, niet alleen van specialistische stafdiensten of van interne en externe adviseurs.

Desalniettemin kan een adviseur van Return2 wel effectieve hulp bieden: vanwege de frisse blik van buiten, de geloofwaardigheid van de onafhankelijke adviseur en juist ook vanwege het beschikbaar maken van kennis en ervaring op het gebied van dit soort processen.